Rph Minggu 14

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu keempat belas dari 30/3/2009-3/4/2009)

Hari/Tarikh:

Isnin (30/3/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 2; Peningkatan Tamadun)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Aspek-aspek Peningkatan Tamadun-Sains dan teknologi

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan nama tokoh dan sumbangannya dalam bidang sains dan teknologi bagi setiap tamadun

Aktiviti:

  1. Guru memberikan penerangan awal secara menyeluruh dengan peta minda. Pelajar membuat nota yang ringkas dan padat berdasarkan isi-isi penting yang telah diterangkan oleh guru. (Kemahiran Menulis)
  2. Aktiviti Pengukuhan– Pelajar diminta meneka sumbangan bagi setiap tokoh yang disebutkan oleh guru.
  3. Guru membimbing aktiviti pelajar.

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker iv. Peta minda

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Komik Sambil Belajar Sejarah Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kejituan Idea membentuk Negara-Boleh menjana Idea

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Vedik, Rig veda,Yin dan Yang

Refleksi:

Pelajar dapat memberikan jawapan yang betul

 

Hari/Tarikh:

Isnin (30/3/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Karangan Berpandukan Bahan Rangsangan-Ilustrasi Kartun)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 5&6)

Tajuk:

“Langkah-langkah menangani gejala buli yang sering berlaku di sekolah-sekolah sejak kebelakangan ini”- Pembetulan Soalan Peperiksaan

Objektif Umum:

Memahami strategi menjawab karangan berpandu

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis pendahuluan yang baik
  2. Menyenaraikan isi-isi penting yang berkaitan dengan tajuk
  3. Menghuraikan isi-isi tersebut dengan betul

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

i. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan tugasan yang berikut:

 

  1. Pendahuluan
  2. Isi 1 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  3. Isi 2 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  4. Isi 3 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  5. Penutup

 

  1. Guru membimbing aktiviti pelajar.
  1. Hasil perbincangan akan ditulis di papan tulis untuk dibincang secara perbincangan kelas dengan bimbingan guru.
  2. Pelajar mencatat hasil perbincangan sebagai pembetulan

Refleksi:

55% pelajar dapat mengikuti aktiviti p&p dengan baik. Aktiviti p&p pada hari ini akan disambung pada hari yang berikutnya

   

Hari/Tarikh:

Isnin (30/3/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 3; Tamadun Awal Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 8&9)

Tajuk:

Kerajaan Agraria dan Kerajaan Maritim

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Membandingkan kerajaan agraria dengan kerajaan maritim
  2. Membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan agrarian dan kerajaan maritim

Aktiviti:

  1. Pelajar diminta membaca tajuk kerajaan Maritim dengan senyap
  2. Guru memberikan beberapa soalan struktur untuk diisi oleh pelajar.
  3. Jawapan akan dibincangkan secara perbincangan kelas
  4. Guru memantau aktiviti pelajar

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Berbangga dengan aset Negara-Memanfaatkan kurniaan Tuhan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Maritim,Chieh-cha, Pelabuhan kerajaan, pelabuhan entrepot, lingua franca, Baray, Tonle Sap

Refleksi:

80% pelajar melibatkan diri secara aktif dalam melaksanakan aktiviti yang dibuat oleh guru.

 

 

Hari/Tarikh:

Selasa (31/3/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 2; Peningkatan Tamadun)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Aspek-aspek Peningkatan Tamadun-Seni bina, bahasa dan kesusasteraan

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menjelaskan pencapaian seni bina kompleks kuil di gua Ellora dalam tamadun India dan kuil Pantheon
  2. Menyatakan kepentingan bahasa Sanskrit pada Zaman Vedik dalam tamadun India
  3. Menyatakan kandungan epik Mahabharata dan Ramayana

Aktiviti:

  1. Guru menceritakan seni bina yang terkenal pada zaman tamadun awal dan kepentingan bahasa
  2. Guru menyoal kembali pelajar bagi memastikan pelajar dapat menguasai tajuk p&p hari ini
  3. Pelajar diminta menyalin nota ringkas dalam buku masing-masing

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Komik Sambil Belajar Sejarah Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kejituan Idea membentuk Negara-Boleh menjana Idea

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Monumen, Acropolis, Parthenon, Pantheon,Colloseum, Aqueduct, Theology

Refleksi:

50% pelajar dapat menjawab soalan guru dengan baik

 

 

Hari/Tarikh:

Selasa (31/3/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 3; Tamadun Awal Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa5&6)

Tajuk:

Cara-cara kedatangan pengaruh Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menjelaskan cara pengaruh India sampai ke Asia Tenggara

Aktiviti:

  1. Pelajar diminta membaca tajuk cara-cara kedatangan pengaruh Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal dengan senyap
  2. Guru memberikan beberapa soalan struktur untuk diisi oleh pelajar.
  3. Jawapan akan dibincangkan secara perbincangan kelas
  4. Guru memantau aktiviti pelajar

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kepimpinan berwibawa membentuk kedaulatan negara-Bersikap kepimpinan cemerlang

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Mazhab Vishnu

Refleksi:

65% pelajar dapat menjelaskan cara pengaruh India sampai ke Asia Tenggara dengan baik

 

Hari/Tarikh:

Selasa (31/3/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Karangan Berpandukan Bahan Rangsangan-Ilustrasi Kartun)

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 9)

Tajuk:

“Langkah-langkah menangani gejala buli yang sering berlaku di sekolah-sekolah sejak kebelakangan ini”- Pembetulan Soalan Peperiksaan(sambungan)

Objektif Umum:

Memahami strategi menjawab karangan berpandu

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis pendahuluan yang baik
  2. Menyenaraikan isi-isi penting yang berkaitan dengan tajuk
  3. Menghuraikan isi-isi tersebut dengan betul

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

i. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan tugasan yang berikut:

 

  1. Pendahuluan
  2. Isi 1 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  3. Isi 2 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  4. Isi 3 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  5. Penutup

 

  1. Guru membimbing aktiviti pelajar.
  2. Hasil perbincangan akan ditulis di papan tulis untuk dibincang secara perbincangan kelas dengan bimbingan guru.
  3. Pelajar mencatat hasil perbincangan sebagai pembetulan
  4. Pembetulan karangan ditulis dalam karangan yang lengkap

Refleksi:

80% pelajar dapat mengikuti aktiviti p&p dengan baik.

   

 

Hari/Tarikh:

Rabu (1/4/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa3&4)

Tajuk:

Ujian Lisan

Objektif Umum:

Memahami cara melaksanakan ujian lisan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Mencari bahan bukti bagi tajuk yang dipilih

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sebutan dan Intonasi

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani, bertanggungjawab

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Guru memberikan penerangan tentang cara-cara perlaksanaan ujian lisan
  2. Guru menunjukkan beberapa contoh kepada pelajar
  3. Pelajar bertanya sekiranya kurang faham

Refleksi:

85% pelajar memberikan respons yang baik ketika p&p berlangsung

   

 

 

Hari/Tarikh:

Rabu (1/4/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Karangan Berpandukan Bahan Rangsangan-Ilustrasi Kartun)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 8&9)

Tajuk:

“Langkah-langkah menangani gejala buli yang sering berlaku di sekolah-sekolah sejak kebelakangan ini”- Pembetulan Soalan Peperiksaan (sambungan)

Objektif Umum:

Memahami strategi menjawab karangan berpandu

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis pendahuluan yang baik
  2. Menyenaraikan isi-isi penting yang berkaitan dengan tajuk
  3. Menghuraikan isi-isi tersebut dengan betul

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

i. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan tugasan yang berikut:

 

  1. Pendahuluan
  2. Isi 1 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  3. Isi 2 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  4. Isi 3 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  5. Penutup

 

  1. Guru membimbing aktiviti pelajar.
  2. Hasil perbincangan akan ditulis di papan tulis untuk dibincang secara perbincangan kelas dengan bimbingan guru.
  3. Pelajar mencatat hasil perbincangan sebagai pembetulan
  4. Pelajar diminta membuat karangan yang lengkap

Refleksi:

70% pelajar dapat mengikuti aktiviti p&p dengan baik.

   

 

Hari/Tarikh:

Khamis (2/4/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa1&2)

Tajuk:

Ujian Lisan

Objektif Umum:

Memahami cara melaksanakan ujian lisan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Mencari bahan bukti bagi tajuk yang dipilih
  2. Menulis rangka bagi isi yang akan disampaikan
  3. Menulis huraian dan contoh yang sesuai bagi menyokong isi

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sebutan dan Intonasi

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani, bertanggungjawab

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Pelajar membawa bahan-bahan bukti masing-masing untuk dipilih bagi menentukan tajuk yang akan dibentangkan
  2. Pelajar berbincang dengan rakan-rakan dan guru membimbing aktiviti pelajar
  3. Pelajar cuba menentukan tajuk dan memikirkan isi-isi yang relevan, huraian isi dan contoh yang bersesuaian dalam bentuk rangka jawapan

Refleksi:

70% pelajar melaksanakan aktiviti p&p dengan baik. Aktiviti ini akan disambung pada keesokan harinya

 

 

Hari/Tarikh:

Khamis (2/4/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 3; Tamadun Awal Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 7)

Tajuk:

Memahami pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan pengaruh Hindu Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara

Aktiviti:

  1. Guru memberikan penerangan tentang pengaruh Hindu Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara
  2. Guru menyoal pelajar
  3. Pelajar menulis isi-isi penting yang telah dibincangkan bersama guru tadi di dalam buku nota masing-masing

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kepimpinan berwibawa membentuk kedaulatan negara-Bersikap kepimpinan cemerlang

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Devaraja, Derhaka, Orde Kosmos

Refleksi:

60% pelajar dapat menyatakan pengaruh Hindu Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara dengan baik

Hari/Tarikh:

Khamis (2/4/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4k5 (masa 9)

Tajuk:

Ujian Lisan

Objektif Umum:

Memahami cara melaksanakan ujian lisan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Mencari bahan bukti bagi tajuk yang dipilih

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sebutan dan Intonasi

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani, bertanggungjawab

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Guru memberikan penerangan tentang cara-cara perlaksanaan ujian lisan
  2. Guru menunjukkan beberapa contoh kepada pelajar
  3. Pelajar bertanya sekiranya kurang faham

Refleksi:

65% pelajar memberikan respons yang baik ketika p&p berlangsung. Aktiviti ini akan disambung pada keesokan harinya.

   

 

 

 

Hari/Tarikh:

Jumaat (3/4/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 5&6)

Tajuk:

Ujian Lisan

Objektif Umum:

Memahami cara melaksanakan ujian lisan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Mencari bahan bukti bagi tajuk yang dipilih
  2. Menulis rangka bagi isi yang akan disampaikan
  3. Menulis huraian dan contoh yang sesuai bagi menyokong isi

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sebutan dan Intonasi

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani, bertanggungjawab

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Pelajar membawa bahan-bahan bukti masing-masing untuk dipilih bagi menentukan tajuk yang akan dibentangkan
  2. Pelajar berbincang dengan rakan-rakan dan guru membimbing aktiviti pelajar
  3. Pelajar cuba menentukan tajuk dan memikirkan isi-isi yang relevan, huraian isi dan contoh yang bersesuaian dalam bentuk rangka jawapan

Refleksi:

80% pelajar melaksanakan aktiviti p&p dengan baik.

Hari/Tarikh:

Jumaat (3/4/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa7&8)

Tajuk:

Ujian Lisan

Objektif Umum:

Memahami cara melaksanakan ujian lisan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. bahan bukti bagi tajuk yang dipilih
  2. Menulis rangka bagi isi yang akan disampaikan
  3. Menulis huraian dan contoh yang sesuai bagi menyokong isi

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sebutan dan Intonasi

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani, bertanggungjawab

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Pelajar membawa bahan-bahan bukti masing-masing untuk dipilih bagi menentukan tajuk yang akan dibentangkan
  2. Pelajar berbincang dengan rakan-rakan dan guru membimbing aktiviti pelajar
  3. Pelajar cuba menentukan tajuk dan memikirkan isi-isi yang relevan, huraian isi dan contoh yang bersesuaian dalam bentuk rangka jawapan

Refleksi:

75% pelajar melaksanakan aktiviti p&p dengan baik untuk persediaan ujian lisan yang akan dijalankan pada minggu hadapan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: