Rpk Minggu 13

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu ketiga belas dari 23/3/2009-27/3/2009)

Hari/Tarikh:

Isnin (23/3/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 2; Peningkatan Tamadun)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Aspek-aspek Peningkatan Tamadun-Perluasan kuasa dan Peningkatan Ekonomi

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan sumbangan Alexander the Great dalam perluasan kuasa Yunani
  2. Menyenaraikan faktor yang menyebabkan Dinasti Maurya semasa pemerintahan Chandragupta Maurya berjaya meluaskan kawasannya
  3. Menyatakan sebab Athens memberikan tumpuan kepada kegiatan aktiviti perdagangan
  4. Menyatakan tujuan penubuhan persatuan perdagangan dan perusahaan pada Zaman Vedik dalam tamadun India

Aktiviti:

  1. Guru memberikan penerangan awal secara menyeluruh dengan menggunakan peta minda.
  2. Pelajar membuat nota yang ringkas dan padat berdasarkan isi-isi penting yang telah diterangkan oleh guru. (Kemahiran Menulis)
  3. Aktiviti Pengukuhan– Pelajar diminta mengisi tempat kosong tentang peningkatan dari sudut perluasan kuasa dan ekonomi dalam tamadun tersebut.
  4. Guru membimbing aktiviti pelajar.

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker iv. Peta minda

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Komik Sambil Belajar Sejarah Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kejituan Idea membentuk Negara-Boleh menjana Idea

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Kebudayaan Hellenistik, Kolar kuda, Jalan Sutera darat, Jalan Laut

Refleksi:

Pelajar dapat melengkapkan soalan struktur dengan bimbingan guru

Hari/Tarikh:

Isnin (23/3/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Karangan Berpandukan Bahan Rangsangan-poster)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 5&6)

Tajuk:

“Keburukan Tabiat Merokok”-Pembetulan Soalan Peperiksaan(sambungan)

Objektif Umum:

Memahami strategi menjawab karangan berpandu

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis pendahuluan yang baik
  2. Menyenaraikan isi-isi penting yang berkaitan dengan tajuk
  3. Menghuraikan isi-isi tersebut dengan betul

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, Bekerjasama, Berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

i. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan tugasan yang berikut:

 

  1. Pendahuluan
  2. Isi 1
  3. Isi 2
  4. Isi 3
  5. Penutup

 

  1. Guru membimbing aktiviti pelajar.
  2. Hasil perbincangan akan ditulis di papan tulis untuk dibincang secara perbincangan kelas dengan bimbingan guru.
  3. Pelajar mencatat hasil perbincangan sebagai pembetulan

Refleksi:

Pelajar dapat menjalankan aktiviti yang diarahkan oleh guru dengan baik

   

Hari/Tarikh:

Isnin (23/3/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 3; Tamadun Awal Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 8&9)

Tajuk:

Pengenalan; Asia Tenggara & Bentuk-bentuk kerajaan Awal

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Mengetahui pembahagian Asia Tenggara
  2. Mengetahui bukti kewujudan tamadun awal Asia Tenggara
  3. Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan agraria

Aktiviti:

  1. Pelajar diminta membaca tajuk tersebut dengan senyap.
  2. Kemudian setiap pelajar perlu menulis isi-isi penting dalam buku nota masing-masing.
  3. Guru mengemukakan beberapa soalan untuk diajukan kepada pelajar secara lisan dan pelajar cuba menjawab berdasarkan apa yang dibaca tadi.
  4. Pelajar akan bertanya soalan kepada guru sekiranya tidak faham dan perlukan penjelasan lanjut daripada guru.
  5. Aktiviti Pengukuhan-pelajar akan disoal oleh guru secara rawak berkaitan dengan tajuk hari ini.

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Berbangga dengan aset Negara-Memanfaatkan kurniaan Tuhan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Amaravati, Agraria, Maritim

Refleksi:

Pelajar menjalani sesi pembelajaran dengan baik

 

Hari/Tarikh:

Selasa (24/3/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 2; Peningkatan Tamadun)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Aspek-aspek Peningkatan Tamadun-Peningkatan Sosial;Pendidikan,Falsafah)

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan usaha-usaha yang dilakukan oleh pemerintah Athens untuk mengembangkan bidang pendidikan.
  2. Memberikan contoh sumbangan tokoh-tokoh dari setiap tamadun terhadap pendidikan dan falsafah

Aktiviti:

  1. Guru memberikan penerangan awal secara menyeluruh dengan menggunakan jadual
  2. Pelajar membuat nota yang ringkas dan padat berdasarkan isi-isi penting yang telah diterangkan oleh guru. (Kemahiran Menulis)
  3. Aktiviti Pengukuhan– Pelajar diminta memadankan beberapa perkataan dengan huraian yang sesuai.
  4. Guru membimbing aktiviti pelajar.

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker iv. Peta minda

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Komik Sambil Belajar Sejarah Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kejituan Idea membentuk Negara-Boleh menjana Idea

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Peperiksaan awam,Veda, Confucianisme

Refleksi:

Pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan bimbingan guru

 

 

Hari/Tarikh:

Selasa (24/3/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 3; Tamadun Awal Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 5&6)

Tajuk:

Kerajaan Agraria

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan agraria
  2. Menyenaraikan hasil kegiatan ekonomi kerajaan agraria
  3. Menjelaskan faktor-faktor yang menyumbang kepada kemajuan pertanian kerajaan agraria
  4. Menjelaskan kepentingan Tasik Tonle Sap kepada masyarakat Angkor

Aktiviti:

  1. Guru mengedarkan kertas soalan struktur untuk dilengkapkan.
  2. Pelajar dikehendaki menjawab semua soalan secara individu dengan merujuk buku teks
  3. Semua soalan akan dibincangkan di dalam kelas dan pelajar perlu membuat pembetulan sekiranya terdapat kesalahan.
  4. Guru akan menerangkan beberapa perkataan sukar bagi memudahkan pelajar memahami tajuk ini.

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Berbangga dengan aset Negara-Memanfaatkan kurniaan Tuhan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Tasik Tonle Sap, Baray

Refleksi:

55% pelajar menjalani sesi pembelajaran dengan baik selebihnya tidak menumpukan perhatian semasa guru mengajar.

 

 

Hari/Tarikh:

Rabu (25/3/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Karangan Berpandukan Bahan Rangsangan-Gambar rajah)

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 3&4)

Tajuk:

“Punca-punca peningkatan kes jenayah dalam kalangan remaja”-Pembetulan Soalan Peperiksaan

Objektif Umum:

Memahami strategi menjawab karangan berpandu

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis pendahuluan yang baik
  2. Menyenaraikan isi-isi penting yang berkaitan dengan tajuk
  3. Menghuraikan isi-isi tersebut dengan betul

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

i. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan tugasan yang berikut:

 

  1. Pendahuluan
  2. Isi 1 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  3. Isi 2 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  4. Isi 3 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  5. Penutup

 

  1. Guru membimbing aktiviti pelajar.
  2. Hasil perbincangan akan ditulis di papan tulis untuk dibincang secara perbincangan kelas dengan bimbingan guru.
  3. Pelajar mencatat hasil perbincangan sebagai pembetulan

Refleksi:

Pelajar dapat menjalankan aktiviti yang diarahkan oleh guru dengan baik

   

Hari/Tarikh:

Rabu (25/3/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Karangan Berpandukan Bahan Rangsangan-Gambar rajah)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 8&9)

Tajuk:

“Punca-punca peningkatan kes jenayah dalam kalangan remaja”-Pembetulan Soalan Peperiksaan

Objektif Umum:

Memahami strategi menjawab karangan berpandu

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis pendahuluan yang baik
  2. Menyenaraikan isi-isi penting yang berkaitan dengan tajuk
  3. Menghuraikan isi-isi tersebut dengan betul

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

i. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan tugasan yang berikut:

 

  1. Pendahuluan
  2. Isi 1 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  3. Isi 2 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  4. Isi 3 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  5. Penutup

 

  1. Guru membimbing aktiviti pelajar.
  1. Hasil perbincangan akan ditulis di papan tulis untuk dibincang secara perbincangan kelas dengan bimbingan guru.
  2. Pelajar mencatat hasil perbincangan sebagai pembetulan

Refleksi:

65% pelajar dapat menlaksanakan aktiviti yang diberikan oleh guru dengan baik. Tajuk ini akan disambung pada keesokan harinya.

   

Hari/Tarikh:

Khamis (26/3/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Karangan Berpandukan Bahan Rangsangan-Gambar rajah)

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 3&4)

Tajuk:

“Punca-punca peningkatan kes jenayah dalam kalangan remaja”-Pembetulan Soalan Peperiksaan (Sambungan)

Objektif Umum:

Memahami strategi menjawab karangan berpandu

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis pendahuluan yang baik
  2. Menyenaraikan isi-isi penting yang berkaitan dengan tajuk
  3. Menghuraikan isi-isi tersebut dengan betul

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

i. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan tugasan yang berikut:

 

  1. Pendahuluan
  2. Isi 1 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  3. Isi 2 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  4. Isi 3 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  5. Penutup

 

  1. Guru membimbing aktiviti pelajar.
  2. Hasil perbincangan akan ditulis di papan tulis untuk dibincang secara perbincangan kelas dengan bimbingan guru.
  3. Pelajar mencatat hasil perbincangan sebagai pembetulan

Refleksi:

75% pelajar dapat mengikuti aktiviti p&p dengan baik

   

Hari/Tarikh:

Khamis (26/3/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 3; Tamadun Awal Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 7)

Tajuk:

Kerajaan Maritim

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan ciri-ciri kerajaan maritim
  2. Menjelaskan peranan pelabuhan kerajaan maritim
  3. Menerangkan usaha-usaha yang dijalankan oleh kerajaan Srivijaya untuk menjadi kuasa maritim utama di Asia Tenggara

Aktiviti:

  1. Pelajar diminta membaca tajuk kerajaan Maritim dengan senyap
  2. Guru mengadakan kuiz antara kumpulan
  3. Setiap kumpulan akan menghantar wakil untuk menjawab soalan yang diajukan oleh guru
  4. Guru memantau aktiviti pelajar

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Berbangga dengan aset Negara-Memanfaatkan kurniaan Tuhan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Maritim,Chieh-cha, Pelabuhan kerajaan, pelabuhan entrepot, lingua franca

Refleksi:

75% pelajar melibatkan diri secara aktif dalam melaksanakan aktiviti yang dibuat oleh guru.

 

 

Hari/Tarikh:

Khamis (27/3/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Karangan Berpandukan Bahan Rangsangan- Gambar rajah)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 9)

Tajuk:

“Punca-punca peningkatan kes jenayah dalam kalangan remaja”-Pembetulan Soalan Peperiksaan

Objektif Umum:

Memahami strategi menjawab karangan berpandu

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis pendahuluan yang baik
  2. Menyenaraikan isi-isi penting yang berkaitan dengan tajuk
  3. Menghuraikan isi-isi tersebut dengan betul

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

i. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan tugasan yang berikut:

 

  1. Pendahuluan
  2. Isi 1 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  3. Isi 2 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  4. Isi 3 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  5. Penutup

 

  1. Guru membimbing aktiviti pelajar.
  2. Hasil perbincangan akan ditulis di papan tulis untuk dibincang secara perbincangan kelas dengan bimbingan guru.
  3. Pelajar mencatat hasil perbincangan sebagai pembetulan

Refleksi:

65% pelajar dapat melaksanakan aktiviti dengan baik. Tajuk ini akan disambung smula pada keesokan harinya.

   

 

Hari/Tarikh:

Jumaat (27/3/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Karangan Berpandukan Bahan Rangsangan-Ilustrasi Kartun)

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 5&6)

Tajuk:

“Langkah-langkah menangani gejala buli yang sering berlaku di sekolah-sekolah sejak kebelakangan ini”- Pembetulan Soalan Peperiksaan

Objektif Umum:

Memahami strategi menjawab karangan berpandu

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis pendahuluan yang baik
  2. Menyenaraikan isi-isi penting yang berkaitan dengan tajuk
  3. Menghuraikan isi-isi tersebut dengan betul

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

i. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan tugasan yang berikut:

 

  1. Pendahuluan
  2. Isi 1 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  3. Isi 2 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  4. Isi 3 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  5. Penutup

 

  1. Guru membimbing aktiviti pelajar.
  1. Hasil perbincangan akan ditulis di papan tulis untuk dibincang secara perbincangan kelas dengan bimbingan guru.
  2. Pelajar mencatat hasil perbincangan sebagai pembetulan

Refleksi:

70% pelajar dapat mengikuti aktiviti p&p dengan baik. Tajuk p&p akan disambung pada minggu hadapan.

   

 

Hari/Tarikh:

Jumaat (27/3/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Karangan Berpandukan Bahan Rangsangan- Gambar rajah)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa7&8)

Tajuk:

“Punca-punca peningkatan kes jenayah dalam kalangan remaja”-Pembetulan Soalan Peperiksaan (sambungan)

Objektif Umum:

Memahami strategi menjawab karangan berpandu

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis pendahuluan yang baik
  2. Menyenaraikan isi-isi penting yang berkaitan dengan tajuk
  3. Menghuraikan isi-isi tersebut dengan betul

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

i. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan tugasan yang berikut:

 

  1. Pendahuluan
  2. Isi 1 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  3. Isi 2 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  4. Isi 3 (huraian isi+contoh+kesimpulan)
  5. Penutup

 

  1. Guru membimbing aktiviti pelajar.
  2. Hasil perbincangan akan ditulis di papan tulis untuk dibincang secara perbincangan kelas dengan bimbingan guru.
  3. Pelajar mencatat hasil perbincangan sebagai pembetulan

Refleksi:

60% pelajar dapat melaksanakan aktiviti dengan baik.

   

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: